A szabadidős tevékenységek megfontolt és körültekintő megválasztása rendkívül hasznos lehet. Mivel az iskolába járás és az otthoni tanulás a gyermekek idejének nagy részét kitöltik, így alaposan végig kell gondolni, hogy azt a kevéske kis szabadidejét mivel töltse el. Egy jól megválasztott szakkör, vagy iskolán kívüli tevékenység nem csak fejleszti gyermekünket és nem csak megszünteti az unalmát, de akár egész életére hatással lehet.
De hogyan is válasszunk megfelelő szakkört?
Természetesen minden szülő a legjobbat akarja gyermekének, de mielőtt beíratjuk csemeténket valahova pár kérdésen célszerű átrágnunk magunkat.
Az első – és talán a legfontosabb kérdés az az, hogy mi iránt érdeklődik a gyermek. Azt hiszem egyben ez a legnehezebb is, hiszen minden apróság imád mozogni, szaladni, de ennek ellenére sportra irátni nem biztos hogy jó, és testhezálló döntés. Ennél viszont sokkal fontosabb az a kérdés, hogy mi is az a tevékenység, ami iránt gyermekünk valóban érdeklődik? Sokan elkövetik azt a hibát, hogy saját álmaikat akarják megvalósítani, így beíratják a gyerekeket olyan foglalkozásokra, melyeket ők szerettek volna. Persze, lehet hogy ez valóban beválik, és csemeténk megszereti azt a tevékenységet, de ennek az ellenkezője is előfordulhat.
Ha ezen túl vagyunk, mérjük fel a piacot! Nézzük meg, hogy az adott tevékenység vagy sport milyen körülmények között zajlik. Nézzük meg milyen a felszereltség! Próbáljuk meg kideríteni, hogy a szakkör vezetőjének van e képesítése, van e tapasztalata, van e gyakorlata, hányan vannak egy csoportban, tudnak e mindenkire figyelni, és – szerintem ez a legfontosabb – mi a véleménye azoknak a szülőknek és gyerekeknek, akik oda járnak.
Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy talán az utolsó ilyen kérdés ami felmerülhet az az ár. Sajnos a családi költségvetés nem mindenkinél engedi azt meg, hogy olyan tevékenységet, tanfolyamot válasszon, ami százezrekbe kerül. Érdeklődjünk a fizetési módozatok után, illetve hogy félévente, havonta, hetente vagy esetleg foglalkozásonként kell e fizetni. Azt is célszerű megtudakolni, hogy a szakkörvezető biztosítja a foglalkozásokra az eszközöket, vagy éppen nekünk kell azt beszerezni.
Jön a következő kérdés:
Vajon mi is ajánlott egy adott korosztálynak?
Bár mindig vannak „divatszakkörök”, fontos azt is figyelembe venni, hogy a gyermek adott korosztályának mi a legmegfelelőbb. Ezzel a kérdéssel ma már számos tanulmány folyik, melyet megpróbálok összefoglalni.
- 0-3 év: Ebben a korban a gyerekek még a szülők mellett érzik magukat biztonságban, tehát mindenképpen olyan tevékenységben kell gondolkozni, ahol a szülő is jelen van, vagy kisebb közösségben zajlik. Ebben a korban célszerű elkezdeni a közösséggel való ismerkedést. Minden olyan tevékenység jó lehet, mely zenéhez is kötött vagy a gyermekek mozgásigénye miatt annak levezetésére irányul. Ilyen pl. kiskorban a babaúszás, babatorna, zenés-énekes játékok, ismerkedés eszközökkel/formákkal/hangszerekkel.
- 3-4 év: Ebben a korban kezdjük járatni a gyerekeket óvodába. Itt már igazi közösségben vannak, elszakadva a szülőktől, így a társaságban történő tevékenységek egyre inkább előtérbe kerülnek. Ebben a korban túlteng bennük az energia, de egyre inkább érdeklik a kézműves tevékenységek (pl. rajz) is. Ez az a kor (3-6 év), melyben a gyermek néha naponta változtatja, hogy mit is szeretne csinálni, mi is szeretne lenni, mely miatt a szülő néha azt se tudja melyik irányba kapkodja a fejét. Ajánlott a torna szülőkkel vagy a gyermek aerobik, a tánc, a kézműves szakkörök, a rajz szakkör vagy a kerámiaszakkör is.
- 4-6 év: A gyermekek ezen korára már a szülők és az óvodák közösen elkezdték hozzászoktatni a csemetéket a rendszeres tevékenységekhez és a felelősségtudathoz. A mozgás mellett emiatt már komolyabb szakkörökben is lehet gondolkozni. Pl. úszás, egyéni- és csoportos sporttevékenységek, színjátszószakkör, tánc, énekkar vagy hangszeres oktatás, játékos ismerkedés idegen nyelvvel
- 7-12 év: Gyemrekeink iskolába járásával már olyan szakkörök és tevékenységek is szóba kerülhetnek, melyekhez erősebb szellemi és fizikai képességek szükségesek. Szerencsére ebben a korban már a gyerkőcök is könnyen el tudják dönteni mi is az ami számukra megfelelő lehet. Ezek pl. a foci, kosárlabda, kézilabda, karate, moderntánc, latin tánc, hip hop, hangszeroktatás, idegen nyelvek, számítógépes ismeretek, sakk stb.
- 13+: A kiskamaszok és kamaszok, akik olykor már a szülő útmutatása nélkül is határozottan tudják mit is szeretnének csinálni.
Hány szakkörre is járjon a gyerek?
Bármennyire is úgy gondoljuk, hogy sok felesleges energiája maradt még a gyereknek, nem biztos hogy az a megfelelő megoldás, ha minden nap más-más szakköre járatjuk. A legelső és legfontosabb az, hogy győződjünk meg arról, hogy a kiválasztott tevékenységekben valóban örömét leli e gyermekünk. Ha magunk nem vagyunk ebben biztosak, kérjük ki a gyermek vagy a szakkörvezető véleményét. Több közvélemény kutatást olvashatunk az interneten azzal kapcsolatban, hogy a napjainkban a gyerekek 19-20 óra előtt – épp ezek miatt a szakkörök és iskolán kívüli tevékenység miatt – nem is érnek haza. Így persze a gyerek biztosan nem tud unatkozni, hiszen valamennyi szabadidejét lekötöttük.
De biztosan jó az ha nincs ideje unatkozni?
Rengeteg pszichológiai cikk és gyermeknevelési, gyermekpszichológiai könyv foglalkozik ezzel a kérdéssel, így érdemes átfogóan utána járni, de a válasz egyértelműen az, hogy nem! Gondoljuk csak végig. Az az idő, amikor a gyerek unatkozik pont azzal az idővel egyenlő, mint amikor a gyerek megtanul nyugton maradni abban az időintervallumban is, amikor mi nem szervezünk számára plusz programot. Tapasztalatom szerint azok a gyerekek, akiknek minden idejét teljesen lekötik a szülők, 15-20 percnyi tényleges szabadidőben nem hogy nem tudnak mit kezdeni magukkal, de egyenesen feszültnek, olykor ingerültnek is lehet látni. Ez pedig az iskolában is gondot jelenthet. Ahogyan mi felnőttek is igényeljük néha az egyedül nyugalomban töltött pillanatokat, úgy a gyereknek is meg kell találni azt a módot, amivel saját maga is le tudja kötni az otthon töltött idejét.
Tóth Tímea
Trackbacks/Pingbacks